Mindfulness Training

Heb je (weleens) last van:

  • Slecht slapen?
  • Veel piekeren?
  • Je gespannen voelen en moeilijk kunnen ontspannen?
  • Stress?
  • Burn-out klachten?
  • Sombere/negatieve/angstige gedachten of gevoelens?
  • Overmatig denken?
  • Niet kunnen genieten van leuke dingen?
  • Veel zorgen maken?
  • Chronische pijn- of vermoeidheid?
  • Het gevoel dat je ‘geleefd wordt’

De training is echter ook geschikt voor mensen zonder specifieke klachten die meer uit het leven willen halen, die intenser en bewuster willen leven. 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het bewustzijn dat voortkomt uit het opzettelijk aandacht geven aan het huidige moment, zonder oordeel. Het gaat erom dat je weet wat er in je hoofd omgaat.” – Jon Kabat-Zinn

Simpel gezegd is mindfulness het vermogen om volledig aanwezig te zijn in het moment.

Zonder jezelf te laten afleiden door gedachten, zonder jezelf te verliezen in gedachten aan het verleden of de toekomst.

Mindfulness is in principe gewoon meditatie. Het is een westerse benadering van de oosterse meditatie praktijken en filosofieën.

Maar omdat meditatie lange tijd te zweverig klonk voor veel westerse mensen, is door een groep wetenschappers die onderzoek deden naar meditatie besloten om het mindfulness te noemen.

Hoewel mindfulness voor veel mensen nog steeds zweverig overkomt, is het juist populair bij rationele mensen met drukke banen.

Steeds meer mensen beoefenen mindfulness om beter om te kunnen gaan met hun stressvolle dagen en zich niet te laten leiden door hun emoties.

Mindfulness gaat erom dat je volledig aanwezig bent in je lichaam en je bewust bent van wie je bent en wat je doet.

Bedenk eens, hoe vaak loop je achter jezelf aan? Hoe vaak is er alwéér een dag supersnel voorbij gegaan voor je gevoel?

Hoe vaak ben je in de auto naar huis gereden zonder dat je echt doorhad wat je die rit deed?

Het merendeel van de mensen leeft op de automatische piloot en wordt door hun gedachten ‘geleefd’.

We maken ons zorgen over het verleden (“Heb ik wel een goede indruk achtergelaten?” “Wat als ik haar wel had verteld wat ik voel?”) of druk over de toekomst (“Heb ik wel genoeg geld gespaard straks? “Wanneer krijg ik nu mijn opslag?”).

Maar we hebben vaak geen tijd om even stil te staan bij wat we precies aan het doen zijn, op dit moment. Of eigenlijk maken we geen tijd om even stil te staan.

Wanneer je dit wel doet en aandacht geeft aan wat je direct ervaart door je zintuigen, of wanneer je aandacht geeft aan je gemoedstoestand en je gedachten (zonder daar in mee genomen te worden), dan beoefen je mindfulness.

Mindfulness is iets wat ieder mens van nature al in zich heeft. Kinderen bijvoorbeeld leven volkomen in het nu.

Volwassenen hebben daar wat meer moeite mee. We krijgen zoveel impulsen binnen elke dag, dat we vergeten wat het is om in het moment te zijn.

Gelukkig kun je dit door oefening weer leren. Hoe vaker je oefent, hoe beter je erin wordt.

Mindfulness is geen afwezigheid van gedachten

In tegenstelling tot wat veel mensen verwachten, is mindfulness niet een manier om je hoofd leeg te maken of geen gedachten te hebben.

Het is ook vrij onmogelijk om geen gedachten te hebben. We hebben er zo ongeveer 80.000 per dag. Hoe harder we proberen om niet aan iets te denken, hoe vastberadener die gedachte wordt.

Denk bijvoorbeeld maar eens niet aan een roze olifant. Wat komt er dan direct in je hoofd op?

Maar de manier waarop we omgaan met deze gedachten, dat is waar het om draait. Je leert in te zien dat jij niet je gedachten bent. Jij bent degene die je gedachten observeert.

Die roze olifant mag er dus prima zijn. Sterker nog, als je hem de ruimte geeft, verdwijnt hij op een gegeven moment vanzelf.

Ontspanning is een gevolg van mindfulness, niet het doel

Hoewel ontspanning een van de grootste voordelen is van mindfulness, is het niet het doel. Je kunt mindful zijn wanneer je boos, gehaast of gestrest bent. Dit zorgt er echter wel voor dat de boosheid  of stress sneller verdwijnt dan wanneer je niet mindful bent.

Wat ga je leren?

Je leert de aandacht te focussen op het ‘hier en nu’ en ontwikkelt daarmee de vaardigheid de aandacht te sturen. Hierdoor leer je afstand te nemen van niet behulpzame gedachten, emoties en lichamelijke gevoelens waardoor je op een betere manier met deze ervaringen kunt omgaan. Je leert bewust keuzes te maken in je manier van reageren in plaats van op de automatische piloot.

Na de training

  • kun je beter omgaan met dagelijkse hectiek
  • heb je meer innerlijke rust en een kalmer hoofd
  • herken je stress-signalen eerder en beter
  • reageer je bewust in plaats van op de automatische piloot
  • is jouw flexibiliteit en weerbaarheid beter ontwikkeld
  • kun je beter prioriteiten stellen
  • heb je een betere concentratie en ben je meer gefocust

Programma

De training bestaat uit een individueel kennismakingsgesprek van 30 minuten, 8 groepsbijeenkomsten van 2,5 uur en een oefen zondagmiddag. Iedere sessie heeft een eigen thema. De groepen zijn klein: maximaal 10 personen, minimaal 6 personen.

Gedurende 8 weken is er elke week een groepsbijeenkomst van 2,5 uur, welke bestaat uit oefeningen, meditaties, uitleg & besprekingen. Daarnaast wordt je uitgenodigd dagelijks tijd te besteden aan meditaties en oefeningen. Ook is er een oefenmiddag, waarbij gedurende een zondagmiddag alle oefeningen worden begeleid.

Trainer

Ik ben Annemarie Braun ervaren psychodynamisch therapeut (MP) en yogadocent. Sinds 2008 heb ik mijn eigen praktijk en yogastudio in Bodegraven. Daarnaast ben ik werkzaam als praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) bij diverse huisartsenpraktijken in de regio en als mindfulness trainer voor de huisartsen zorggroep.

Als dochter van een yogadocent ben ik al sinds mijn vroege jeugd bekend met yoga en meditatie/mindfulness. Omdat ik zelf hier zoveel profijt van heb gehad tijdens alle fases in mijn leven verwerk ik dagelijks mijn kennis over mindfulness in de yoga lessen in onze yogastudio en mijn therapiepraktijk. Vanuit mijn clienten en leerlingen die hier erg veel baat bij hebben is een enorme belangstelling ontstaan voor een gerichte mindfulness training waaraan ik met deze training graag gehoor geef. Klik hier voor meer informatie

Data

Zondagen van 10:30-13:00: 17/11, 24/11, 1/12, 8/12, 15/12, 5/1, 12/1 en 19/1. De oefenmiddag (optioneel) is op zondag 9/2/2020 van 12:00-15:00.

Locatie

Annemarie Braun-Zorg voor Body & Mind, van Tolstraat 4, 2411 BR Bodegraven. Voor foto’s van de sfeervolle ruimte klik hier

Kosten

De kosten voor de training zijn €450,00 meestal volledig of deels vergoed door uw zorgverzekeraar. Het bedrag is inclusief koffie en/of thee, cursusmap, audiobestanden met meditaties, gebruik van yogamatten, dekens, kussens en meditatie kussens.

Aanmelden

Voor aanmelden of vragen stuur een email naar info@annemariebraun.nl Na aanmelding ontvangt dan een intake formulier en aan de hand van het formulier wordt u uitgenodigd voor het individuele kennismakingsgesprek. Deze gesprekken zullen plaatsvinden op dinsdagavonden 29/10 en 5/11 en zaterdagmiddag 2/11.